۱۳۸۵ آذر ۱۸, شنبه

حکومت دموکراسی=حکومت سايه ها / Ruled By Democracy=Ruled By Secrecy

پست ۱۶ / Post 16

متیو بلامی Matthew Bellamy

متیو جیمز بلامی Matthew James Bellamy متولد ۹ جون ۱۹۷۸ در کمبریج انگلستان. خواننده گیتاریست و پیانیست گروه میوز Muse.

مت / Matt Bellamy

پیشینه

پدر مت ، جورج در دهه ۱۹۶۰ در گروه انگلیسی The Tornados گیتاریست ریتم بود. گروه تورنادوها اولین گروهی بود که به عنوان شماره ۱ آمریکا در Telstar برگزیده شد. مادر مت ، مریلین Marilyn در بلفاست(پایتخت ایرلند شمالی) متولد شده بود و در دهه ۱۹۷۰ به انگلیس مهاجرت کرده بود و در همان روز اول رسیدن به انگلیس جورج بلامی رو دیده بود که در آن زمان به عنوان راننده تاکسی در لندن کار می کرد. بعد با هم به کمبریج رفتند جایی که برادر بزرگتر بلامی به نام پل Paul در آن متولد شده بود و همان جایی که چند سال بعد مت متولد شد. در میانه دهه ۱۹۸۰ جورج و مریلین و مت به تین ماوث Teignmouth رفتند و مت در کالج کامیونیتی تین ماوث مشغول تحصیل شد وقتی مت فقط ۱۳ سال داشت پدر و مادرش از هم جدا شدند و مت برای مدتی پیش مادربزرگش ماند. مت زمانی که میوز هنوز یه گروه گمنام بود در کالج Exeter بود.

چقد نازه /  Matt Cute

علایق

مت به تئوری توطئه اعتقاد دارد و اثر این اعتقاد در آلبوم Absolution دیده می شود به خصوص آهنگ Ruled By Secrecy که نام آن از رمان جیم مارس به نام Rule By Secrecy گرفته شده (جالبه که کلمه Secrecy و دموکراسی Democracy چقدر شبیه همند و جالب تر اینکه برخلاف بیشتر مردم که فکر می کنن Demo یعنی مردم و Democracy یعنی حکومت مردم بر مردم ، ریشه اصلی کلمه Democracy کلمه Demon به معنی شیطان و هیولا هست پس معنی اصلی کلمه Democracy حکومت شیاطین هست نه حکومت مردم) و نیز آهنگ Futurism (آینده گرایی - اعتقاد به سرنوشت ) که اشاره واضحی به سرنوشت وحشتناک انسان ( شرشهر در مقابل آرمان شهر Dystopia vs Utopia ) و آخرالزمان دارد. یک نقشه گنج در یک آگهی تبلیغاتی به صورت رمزی قرار داده شده بود(رموزی که فقط عده خاصی معنای آنها را می دانند) که در هنگام تور mtvU Campus Invasion در سال ۲۰۰۵ که به مناسبت آلبوم چهارم گروه بود اتفاق افتاده بود. علاقه مندی مت به متافیزیک(مارواالطبیعه) هم کاملا واضح هست. میوز در کنار گروه های موسیقی ای مثل گروه Tool قرار می گیره ( مثلا آهنگ Futurism میوز در مقابل آهنگ Faaip De Oiad تول ) که دارای مفاهیم سیاسی و فلسفی در درون موسیقی مدرن هستند. و در آخرین آلبوم میوز به نام Black Holes and Revelations ما مت رو می بینیم که یک نگاه خوشبینانه بیشتری به زمان حال و تا حدودی به موضوعات آخرالزمانی داره در حالی که هنوز مفاهیم اصلی رو حفظ می کنه. مثلا آهنگ Exo-politics اشاره می کند به یکی از داستان های ساختگی سیاستمدارها به نام حمله موجودات فضایی(Exo) به زمین! تا با ایجاد وحشت در جامعه با خیال راحت نقشه های شومشان را اجرا کنند ، این موضوع اولین بار توسط استیون گریر Steven Greer به عنوان یک احتمال جدی مطرح شد( که افشاگرانی مثل دانشمند آلمانی موشکی سازمان NASA به نام ورنر فون برون Wernher von Braun منابع اصلی طرح این موضوع بودند.)

مت رازگو / Wistleblower

۱۱ سپتامبر ، نابودی حقیقت

در ۲۶ آگوست ۲۰۰۶ در فستیوال Reading مت در هنگام اجرای زنده تی شرتی پوشیده بود که رویش نوشته شده بود طوفان ترور Terror Storm در آن فستیوال مت چیزی درباره این نوشته نگفت ولی در مصاحبه ی بعد از فستیوال در این مورد گفت: "برید به سایت Google Video و تایپ کنید: Terror Storm ،‌ یه سورپرایز کوچک جالب خواهید یافت که نوری خواهد بود برای شما برای نشان دادن اوضاع و احوال واقعی جهان ، من ترجیح می دم که راه درست رو به شما نشون بدم نه اینکه نصیحت تون کنم." الکس جونز Alex Jones سازنده Terror Storm و مت بعدها با هم تماس هایی داشتند. مت توضیحات بیشتری هم در این مورد داد او گفت: " آیا واقعا می تونیم اینو باور کنیم که یه مردی که در یه غار در افغانستان زندگی می کرد رهبری ارکستر غیرقابل باورترین حمله تاریخ به آمریکا رو به عهده داشته؟! من فکر می کنم ۱۱/۹ ( ۱۱ سپتامبر ) یک حمله کاملا به وضوح طراحی شده از داخل خود آمریکا بود که بوسیله یک گروه مجهز و قدرتمند انجام شد تا بهانه ای باشه برای لشگرکشی به خاورمیانه برای غارت نفت و سایر منابع طبیعی. من فکر می کنم آمریکا به یک حادثه شبیه پرل هاربر Pearl Harber ( در این حادثه بمب افکن های ژاپنی یک پایگاه نظامی آمریکا رو بمباران کردند و آمریکا همین رو بهانه کرد برای ورود به جنگ جهانی دوم )‌ احتیاج داشت تا بهانه لشگرکشی به عراق بشه. اون حادثه به آمریکا و انگلیس یه بهانه عالی داد تا جنگ رو شروع کنند." و در سپتامبر ۲۰۰۶ بود که مت در یک مصاحبه با الکس جونز در رادیو دلیل مهم بودن موضوع تروریسم برای خودش رو فاش کرد: به خاطر مرگ یکی از افراد خانواده اش که توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند کشته شده بود.

مت در زیر نورافکن ها / in Spotlight

منابع الهام مت

استفاده مت از افکت سرعت بالای صدا high-pitched vocal تبدیل به یکی از پایه های میوز شده. در واقع این صدای غیرطبیعی دیگه یکی از امضاهای هویتی میوز شده. در یک مصاحبه دامینیک هوارد نوازنده گروه اشاره کرد که مت به طور غیرطبیعی ای تارهای حنجره ریزی داره که به معنای طیف وسیع صدایی هست که مت می تونه از خودش تولید کنه! نوع صدای او با صدای خوانندگانی مثل فردی مرکوری ، خواننده گروه کوئین Queen تام یورک ، خواننده Radiohead جیمی نکو خواننده Ours امیل وردزورث Emile Wordsworth بونو خواننده U2 مقایسه می شه و به خصوص جف باکلی که مت تاثیر اصلی رو از اون می گیره. سبک پیانو نوازی مت از کارهای پیانیست های رمانتیکی مثل سرگی رخمنینف Sergei Rachmaninov الهام گرفته که این قطعات کلاسیک رمانتیک در بسیاری از آهتگ های میوز در قالب سبک مدرن راک آمیخته شده. بسیاری از کمپوزیسیون هایی که مت با پیانو اجرا می کنه شامل قسمت هایی از موومان اول کنسرتوی شماره ۲ پیانو رخمنینف هست. مثل آهنگ های Ruled By Secrecy ، Megalomania ، Space Dementia و همچنین موومان سوم از قطعه Cadenza رخمنینف که در آهنگ Butterflies and Hurricanes استفاده شده. گاهی در اجراهای زنده ، مت در حین اجرای آهنگ ناگهان قطعات طولانی ای از تک نوازی رمانتیک پیانو رو اجرا می کنه مثل پیانونوازی در وزن #C مینور ، در ابتدای آهنگ Screenager در هنگام اجرای زنده آلبوم Hullabaloo. در آلبوم Black Holes and Revelations ما می تونیم تاثیراتی از کنسرتوی شماره ۱ پیانو از یک آهنگساز رمانتیک به نام تایکوفسکی Tchaikovsky در آهنگ Hoodoo رو بشنویم. مت از سبک گیتار نوازی جیمی هندریکس Jimi Hendrix و تام مورلو Tom Morello خواننده گروه Rage Against the Machine الهام می گیره و علاقه عجیبی به تنظیم گیتارش بر اساس سبک گیتارنوازی مورلو داره.

جف باکلی / Jeff Buckley

افتخارات مت

مت نفر ۲۹ ام لیست ۱۰۰ نفره بهترین گیتاریست های دنیا از نظر مجله Total Guitar قرار گرفت. بالاتر از The Edge(گیتاریست U2) ، پت تاون شند Pete Townshend ، جانی گرین وود Johnny Greenwood ، پیتر باک Peter Buck ، کوین نودلز واسرمن Kevin Noodles Wasserman و حتی چاک بری Chuck Berry و قطعه گیتار نوازی(ریف) او در آهنگ Plug in Baby در رای گیری Total Guitar برای انتخاب ۱۰۰ تا از بهترین ریف های گیتار ۱۳ اُم شد. همین ریف در نظرسنجی مجله کیو Q Magazine به عنوان بهترین ریف تاریخ! انتخاب شد. همچنین ریف آهنگ Stockholme Syndrome به عنوان برترین ریف توسط ایستگاه رادیویی استرالیایی به نام Triple J از میان ۱۰۰ ریف برتر انتخاب شد حتی بالاتر از گیتار نوازی آهنگ Smells Like Teen Spirit از گزوه نیروانا و سایر قطعات مشهورتر! ، آهنگ Plug in baby هم در این رای گیری در میان ۲۰ تای اول قرار گرفت. در آوریل ۲۰۰۵ مجله Kerrang او را به عنوان نفر ۲۸ اُم جذاب ترین خوانندگان راک در میان ۵۰ تای اول انتخاب کرد و البته به عنوان برترین گیتاریست هم در لیست خودشان قرارش دادند. مجله Cosmopolition هم اونو به عنوان جذای ترین چهره راک در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ انتخاب کرد مجله NME هم در حضور چهره های مشهوری مثل جان لنون و باب دیلن و سایرین مت رو به عنوان نفر ۱۴ اُم بهترین قهرمانان راک اند رول Rock'n'Roll تاریخ انتخاب کرد.

قهرمان / Breakin

۱ نظر:

  1. خدای من !!! این میوز واقعا محشره!!!
    gothic plague

    پاسخحذف