۱۳۸۵ آذر ۱۱, شنبه

Post 13 / پیام رمز: پريشانی شيدا / Cryptic Messege: Manic Depression

۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ موفقیت بحران آمیز

در سال ۲۰۰۳ یک آلبوم استودیویی جدید به نام Absolution عرضه شد که توسط ریچ کاستی Rich costey ( همان کسی که قبلا Rage Against the Machine رو تولید کرده بود ) تولید شده بود ، آلبوم یک ادامه از همان تجربه ای را نشان می داد که در آلبوم Origin of Symmetry نمایش داده شده بود ، در حالی که یک حس سه تکه از گروه در آن باقی بود. حاصل آلبوم یک آهنگ تکی پرطرفدار به نام Time is Running Out برای گروه بود. گروه به ترکیب کردن قطعات کلاسیک داخل موسیقی هارد راکشان ادامه دادند همان چیزی که تا حدی در سبک واگنری ها Wagnerian بود. گروه اشاره ای داشت به موضوعی که در سراسر آلبوم جریان داشت: "پایان دنیا و واکنش ها نسبت به این وضعیت." این کاملا از علاقه مت به موضوعاتی مثل تئوری توطئه ، الهیات ، دانش ، آینده گرایی ، حساب گری و ماورا الطبیعه ناشی می شود. علت علایق مت بلامی در تروریسم و تئوری توطئه در کنار آن ، در مرگ یکی از افراد خانواده اش که بوسیله ارتش جمهوری خواه ایرلند کشته شد ، ریشه دارد. برای مثال آهنگ Ruled By Secrecy نامش را از یکی از رمان های جیم مارس Jim Marrs به نام Rule By Secrecy گرفته که درباره رازهای پشت پرده ای هست که دولت های جهان بر اساس آن اداره می شوند. تعداد زیادی از شعر های این آلبوم اشارات سیاسی دارند. موضوعات مشابهی در Origin of Symmetry تجربه شده بود از جمله آهنگ Space Dementia بعد از آن نام گذاری شد که یک بیماری ذهنی در تعدادی از فضانوردانی که دوره های طولانی را در فضا گذرانده بودن ، کشف شد. همچنان که آهنگ های دیگری مثل New Born (از آلبوم قبلی) هم اشاراتی داشتند به یک آینده فرضی که تکنولوژی باعث اثر نابودکننده ای در جامعه شده. سرانجام مسیر اصلی موفقیتِ در عین حال بحران آمیز در لندن فرا می رسید ، با یک قرارداد با شرکت رکورد آمریکایی که در نتیجه میوز ، اولین تور استادیومی شان را به عهده گرفتند. که برای حدود ۱ سال ادامه پیدا کرد و در استرالیا نیوزیلند آمریکا کانادا و فرانسه اجرا شد. همزمان گروه ۵ آهنگ تکی هم منتشر کرد. گروه در ژوئن سال ۲۰۰۴ در فستیوال گلستنبری Glastonbury هم به اجرای موسیقی پرداخت. بلامی این کنسرت رو به عنوان بهترین اجرا در بین سایر اجراهای زنده شان توصیف کرد. اما مدت کوتاهی بعد اینکه کنسرت تمام شد پدر دامینیک هوارد درامر گروه ، بیل هوارد ،‌ که به فستیوال برای دیدن گروه آمده بود بر اثر یک حمله قلبی فوت کرد. بلامی دراین باره گفت: "این بزرگترین حس موفقیت ای بود که ما بعد از یک دوری از صحنه نمایش تاکنون داشتیم ، این بسیار خیال انگیز بود که یه ساعت بعدش پدرش فوت کرد واقعا غیر قابل باور بود ، ما یک هفته تمام وخ صرف کردیم تا دام رو دوباره روبه راه کنیم من فکر می کنم دام خوشحال بود که حداقل پدرش این شانسو داشت که اونو تا احتمالا آخرین لحظات از زندگی گروه ببیند." با حمایت سایر اعضای گروه و خانواده ، هوارد سرانجام تصمیم گرفت تا همراه گروه بمونه. میوز تور کاملا موفقیت آمیز خودشان را ادامه دادند. آخرین مکان های باقیمانده برای اجرا ، آمریکا و ناحیه Earls Court در لندن بود که در آنجا یک اجرای اضافه هم به خاطر تقاضای زیاد برای بلیت داشتند. آنها ۲ جایزه برنده شدند یکی جایزه ی MTV Europe به نام جایزه بهترین اجرای آلترناتیو Best Alternative Act و اون یکی یک جایزه کیو Q Award به نام جایزه بهترین اجرای زنده Best Live Act. در پایان سال ۲۰۰۴ کمپانی Vitamin Records آلبوم The String Quartet Tribute to Muse را که توسط شرکت Tallywood Strings تولید شده بود ، منتشر کرد که شامل اجرا با سازهای زهی از برخی از آهنگ های میوز بود. در جایزه سال ۲۰۰۵ بریت Brit Awards ،‌ میوز جایزه Best Live Act رو برنده شد. گروه در ژانویه ۲۰۰۵ تورش را به پایان رساند اما در آوریل و می به آمریکا رفتند چون محبوبیت گروه به طور قابل ملاحضه ای بالاتر از قبل شده بود. در ۲ جولای ۲۰۰۵ میوز در کنسرت Live 8 در پاریس شرکت کرد. یک DVD بیوگرافی که پریشانی شیدا Manic Depression نام داشت در آوریل ۲۰۰۵ عرضه شد. اما گروه با این پروژه همراه نشد و امضای خودشان را پشت این DVD قرار ندادند. یک DVD دیگر در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۵ در حین تور برای آلبوم Absolution منتشر شد که شامل اجراهای برجسته ، مرتب شده و ویرایش شده ای از فستیوال سال ۲۰۰۴ گلستنبری Glastonbury و برخی از صحنه های دیده نشده از اجرا در Earls Court لندن در محوطه ویمبلی Wembley Arena و تئاتر ویلترن Wiltern Theatre در لوس آنجلس. ولی ۲ آهنگ Citizen Erased و Stockholme Syndrome به دلایل نامعلومی ( احتمالا به خاطر کمبود جا! روی دیسک ) از روی نسخه اصلی BBC حذف شدند. البته Stockholme Syndrome در فیلم اجرای Earls Court وجود داشت.

منو آزاد کن / God See Me Save Me

۲۰۰۶ تا کنون - آلبوم Black Holes and Revelations

بعد از یک استراحت خوب در پی تور طولانی ای که داشتند گروه در آگوست ۲۰۰۵ برای جلسات ضبط برگشتند ولی آغاز جدی کار نزدیکای سپتامبر بود. آلبوم تا بهار ۲۰۰۶ همراه چند وقفه در میانه کار برای تعطیلات ضبط شد. گروه پایان ضبط LP جدیدشان را در می ۲۰۰۶ اعلام کردند که دوباره توسط ریچ کاستی و با نام Black Holes and Revelations تولید شده بود ولی مدتی بعد آلبوم در اینترنت درز کرد. آلبوم تکمیل شده در ۲۸ جون ۲۰۰۶ با یک آهنگ اضافی به نام Glorious به بازار ژاپن عرضه شد که این آهنگ در آلبوم های عرضه شده در سایر نقاط دنیا وجود نداشت ولی در پیش خریدهایی که از طریق سایت iTunes انجام شده بود ، وجود داشت. آلبوم در اروپا در ۳ جولای ۲۰۰۶ و در آمریکا در ۱۱ جولای عرضه شد و در بریتانیا در رتبه ۱ قرار گرفت ، در بیشتر اروپا و استرالیا و آمریکا به موفقیت رسید و در جدول ۲۰۰ تای اول بیلبورد Billboard 200 رتبه ۹ رو به دست آورد. اما این آلبوم با یه حس سیاسی آمیخته بود که از آلبوم های قبلی بهش رسیده بود ، یک تلاش کمی واضح تر و بیشتر جذاب که با ۲ آلبوم قبلی مقایسه می شد و با موضوعات ناامیدی و کتاب مکاشفات یوحنا آمیخته شده بود. عنوان و زمینه آلبوم ناشی از علاقه گروه به موضوعاتی مثل مریخ Mars ، سیدونیا Cydonia ، کتاب مکاشفات یوحنا the Book of Revelations و چهار اسب سوار مکاشفه Four Horsemen of the Apocalypse بود. کار گرافیکی و هنری آلبوم توسط استرم تورگسن Sterm Thorgerson طراحی شد که یک منظره از سطح مریخ با ۴ مرد نشسته روی صندلی و ۴ اسب مینیاتوری روی یک میز را ، نشان می داد. اولین آهنگ تکی از این آلبوم برای انتشار در بریتانیا ، آهنگ Supermassive Black Hole بود که به عنوان اولین آهنگ سینگل برای دانلود در ۹ می ۲۰۰۶ عرضه شد. واکنش ها نسبت به این آهنگ تکی جدید به خاطر اینکه یک چرخش ۱۸۰ درجه ای از سبک موجود گروه رو نشون می داد بسیار متفاوت بودند. این آهنگ سینگل رسماً در ۱۲ ژوئن به صورت آنلاین عرضه شد. و عرضه به صورت CD NV ۱۹ ژوئن بود. CD شامل یک B-Side هم بود به نام Crying Shame. آهنگ تکی دوم از آلبوم ، برای عرضه ، آهنگ Starlight بود که در ۴ سپتامبر منتشر شد. آهنگ Knights of Cydonia هم به عنوان یک آهنگ تکی برای پخش در رادیو در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۶ در آمریکا عرضه شد. این آهنگ شروع به قرارگرفتن جزو ۱۰ تای اول راک Rock Top 10 کرد و همراه با یک ویدیوی ۶ دقیقه ای تبلیغاتی بامزه هم بود که در رومانی فیلم برداری شده بود. گروه دوباره در ۱۳ می ۲۰۰۶ در برنامه One Big Weekend رادیوی یک بی بی سی BBC Radio 1 شروع به اجرای زنده کرد. که با چندین نمایش تبلیغاتی تلویزیونی مختلف همراه بود. تور اصلی گروه درست کمی قبل از انتشار آلبوم شروع شد و در ابتدا بیشتر شامل نمایش های فستیوالی بود ( به ویژه در سری فستیوال های Reading and Leeds ) ، یک تور در آمریکای شمالی که از اواخر جولای تا اوایل آگوست ۲۰۰۶ انجام می شد و بعد از آخرین فستیوال های تابستانی یک تور اروپایی هم برنامه ریزی شده بود که شامل یک تور سر باز Arena Tour بزرگ در بریتانیا بود. آلبوم Black Holes and Revelations برای جایزه سال ۲۰۰۶ مرکوری میوزیک Mercury Music Prize کاندید شد ولی جایزه در نهایت نصیب گروه Arctic Monkeys شد. البته آلبوم بعد از اینکه ۱ میلیون نسخه ازش در قاره اروپا فروخته شد ، برنده شد ولی یه جایزه دیگه به نام جایزه پلاتینی اروپا Platinum Europe Award. در ۳۰ سپتامبر گروه در آمفی تئاتر شورلاین Shoreline اجرای زنده ای رو به عنوان بخشی از یک فستیوال موزیک همراه با خواننده ها و گروه هایی مثل The Shins ، Beck و دیگران انجام دادند. میوز در اواخر ژانویه ۲۰۰۷ برای شرکت در فستیوال Big Day Outتوری خواهد داشت و نیز ۲ اجرای جانبی در سیدنی و ۲ تا هم در ملبورن. در ۲ نوامبر ۲۰۰۶ آنها جایزه سالیانه MTV EMA رو به نام Best Alternative در شهر Copenhagen برنده شدند و همچنین اجرای آهنگ تکی شان به نام Starlight در همان زمان انجام شد. جاستین تیمبرلیک Justin Timberlake قبل از اینکه آنها Starlight رو اجرا کنن گفت که آنها برای برنده شدن آنجا آمده ان و رهبر گروه The Killers هم در حالی که جایزه Best Rock رو می گرفت گفت که این جایزه در واقع به میوز تعلق داره. گروه بیشتر ماه نوامبر رو در تور دورِ بریتانیا برای همراهی گروه بریتانیایی The Noisettes گذراند.

سیدونیایی ها / Cydonian

دیسک نامه! Discography

۱-آلبوم Showbiz در ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۹ / ۲-آلبوم Origin of Symmetry در ۱۷ جولای ۲۰۰۱ / ۳-آلبوم Absolution در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۳ / ۴-آلبوم Black Holes and Revelations در ۳ جولای ۲۰۰۶

میوز توسط دیگران

آهنگ Bliss به نظر می رسه که یک ادای دین بوده به سوپربازی شرکت Nintendo به نام Top Gear ( بازی ویدیویی ) ، طوریکه زمینه آهنگ ماهیت یکسانی با تون موسیقی اصلی بازی دارد. البته این اولین نمونه یک آهنگ پاپ مهم نیست که به طور قابل ملاحضه ای صدای آن شبیه یک بازی ویدیویی قبل از ایجاد آن هست. اما به این خاطر جالب توجه هست که با وجود یک دهه یا بیشتر از فاصله بین این دو آهنگ ساختار موسیقی آنها یکسان به نظر می رسه.

پیام های رمزی Cryptic Messeges

بیشتر آلبوم های میوز بویژه آلبوم Origin of Symmetry حول پیام های عجیب و غریب و گاهی رمزی ای بوده اند که به روش های مختلفی توسط گروه ارسال شده. میوز چیزی رو خلق کرده که به نظر می رسه جستجوی یک گنج عظیم باشه. و لیست آهنگ های آینده آنها برای اجرا ، مانند تعداد زیادی قطعات پازل هست که به روش های پیچیده رمزگشایی اشاره میکنند مثل روش مربع سیزر Caesar Squares و استفاده از یک ماشین شبیه سازی انیگما ام سه Enigma M3. یک موج دومی از طرفداران درخواست های راهنمایی شان اجابت شد که شامل نوشتن رمز عبور Password روی بدنشان و یک نصویر در ایمیل Email بود ولی تا این لحظه فقط ۴ نفر موفق به رسیدن به جواب شدن. بیشتر پیام هایی که میوز اخیرا ارسال کرده به یک روش بسیار غیر مستقیم و رمزی به پروسه طی طریق در Black Holes and Revelations اشاره می کنند. با توجه به جزئیاتی که تاکنون درباره این رکورد پدیدار شده فقط این موضوع آشکار شده که چه بخش هایی از این پیام ها به کجاها اشاره می کنن! مت در مصاحبه با شبکه ITV که درباره خستگی در هنگام تور صحبت می کرد چیزهایی رو درباره اینکه این پیام های رمزی از کجا میان گفت.

نت(کد) نویس / Note(Code) Player

ول(وب) گردی

سایت رسمی میوز: muse.mu / صفحه میوز در مای اسیس myspace.com/muse

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر